Často kladené dotazy

obecné

Hlavní činností AC Sparta Praha samozřejmě byl, je a vždy bude samotný fotbal. Jsme ale přesvědčeni, že důležitou součástí každého velkého sportovního klubu je i moderní prezentace mimo hřiště. Přejeme si, aby se s novou identitou (i když třeba časem) ztotožnila většina fanoušků. A to je taky velký cíl. Stejně velký, jako jsou naše sportovní ambice.

Upřímně, náš marketingový tým by měl fotbalové kvality tak na 1. nebo 2. třídu (a to si fandíme). Proto se raději držíme svého řemesla a staráme se o marketing a komunikaci ACS.

Za finanční prostředky, které jsme investovali do tohoto projektu, bychom kvalitní posilu pro Spartu nejspíš nesehnali. A určitě jsme neukrajovali z rozpočtu pro A-tým, který tvoří jinou kapitolu klubových financí.

Dál chceme zlepšovat servis na stadionu, dobře víme, že se máme kam posouvat. Změna vizuální identity na tomto našem cíli nic nemění.

Víme, že se tato změna dotkne každého sparťana. I proto jsme se novou vizuální identitu snažili vytvořit tak, aby navazovala na úspěšnou historii a nebyla za každou cenu revoluční a "cool". I proto s vámi takto otevřeně o změně komunikujeme.

Modernizace vizuální identity je proces, který v našem případě zabral od počátečního zvažování k finálnímu produktu několik let, nejde jej naplánovat podle zápasů. Přejeme si, aby bylo s modernizovaným logem na dresu v historii Sparty zapsáno mnoho sportovních úspěchů!

Ano, i webové stránky budou reflektovat novou vizuální identitu klubu.

nová identita

Interní tým byl tvořen zástupci oddělení marketingové komunikace (Kamil Veselý, Roman Dušek a Lukáš Pečeně) a ředitelem komunikace a PR (Ondřej Kasík). Klíčovým externím konzultantem celého projektu byl Alan Záruba, grafický designér a odborný publicista. Dále zástupci klubové agentury 2Score (Jan Faflík, Jan Jakus, Rudolf Reisner) a dodavatele merchandisingu společnosti Footballmania (Vojtěch Šišma, Jakub Masák). Kreativu a exekuci projektu realizovala agentura Go4Gold (Tadeáš Drahorád, Zdeněk Novotný, Šimon Matějka), která zvítězila v řádném výběrovém řízení. Po svém návratu do Sparty se do projektu zapojil i nový ředitel komerčního úseku Tomáš Křivda, který byl však členem týmu již předtím jako externí konzultant. Celému procesu tvorby nové identity pak byl velmi blízko generální ředitel František Čupr, klíčové návrhy připomínkoval předseda představenstva ACS Daniel Křetínský.

Agenturu jsme vybrali ve výběrovém řízení, kterému předcházela dlouhá odborná interní diskuse. Oslovili jsme špičkové firmy v oboru, vybírali jsme nakonec ze tří konceptů. Vítězný návrh podle nás nejvíc odpovídá Spartě! Však ho také sestavili sparťani z agentury Go4Gold.

První myšlenka týkající se modernizace vizuálního stylu byla v klubu diskutována už před pěti lety. Proces od schválení projektu až po jeho realizaci trval přibližně 1,5 roku. Chtěli jsme být moderní, zároveň věrni sparťanské tradici, a také vám chceme vše adekvátně vysvětlit.

Celý projekt, tj. tvorba vizuální identity včetně souvisejících komunikačních aktivit a externích konzultačních služeb, stál přibližně 1 mil. Kč bez DPH.

Uvědomujeme si, že každý fanoušek by se chtěl podílet na rozhodnutí o takové změně. Zároveň je nám ale jasné, že by každý měl trochu jiný názor a ani po takovém rozhodování by zdaleka nebyli spokojeni všichni. Při celém procesu tvorby i schvalování jsme ale vždy přemýšleli i z pohledu fanouška. Protože i lidé z týmu, který tuto identitu připravoval, jsou většinou celoživotní fanoušci ACS!

Trikolora i nadále zůstává jedním z našich hlavních identifikačních prvků. Zůstává v nezměněné podobě, došlo jen k lehké korekci odstínu barev.

Sparta samozřejmě dál bude hrát v rudém! Na startu příští sezony nicméně představíme nové domácí i venkovní sady dresů, máte se tedy na co těšit!

Graffiti a malby s původním logem rozhodně odstranit neplánujeme. Stejně jako doteď jsou starší loga hrdou součástí naší historie.

Změna vizuální identity Sparty od sezony 2021/2022 je definitivní.

logo

Modernizujeme kompletní vizuální identitu klubu, nejde jen o logo. Chceme působit moderně, jednoduše a zároveň s úctou přistupovat ke sparťanské historii.

Ano, přemýšleli. Nakonec jsme se však rozhodli pro celkovou modernizaci vizuální identity. Současné logo už bohužel nesplňuje požadavky a potřeby dnešní doby v oblasti nejen digitální komunikace. Však se "narodilo" o deset let dříve než Adam Hložek, který ho nosí na dresu.

Je nám jasné, o jak citlivou věc se jedná. Neříkáme vám, že musíte novou vizuální identitu a modernizované logo milovat. Pokud se vám líbí už teď, máme ohromnou radost. A pokud jste k této změně skeptičtí, věříme, že s budoucími sportovními úspěchy Sparty, s nimiž bude tento vizuální styl spojený, si k němu najdete cestu.

Od nové sezony. Představujeme vám ho už teď, abychom mohli začít pracovat na nových dresech, suvenýrech pro fanshop i identitě stadionu. To chce svůj čas, proto budeme ještě do konce sezony používat končící logo.

Ano, Sparta od nové sezony začne používat i nové vlastní písmo Železná a další prvky nové identity. Měli jsme plán, jak vám vše představit postupně, ale nakonec jsme to museli urychlit.

Rudá barva stále zůstává ikonickou barvou Sparty a v nové vizuální identitě si zachovává dominantní postavení, pochopitelně včetně rudého domácího dresu. Při přípravě nového loga jsme však vycházeli z historie a to rovnou té nejstarší, kdy Sparta oblékala černé dresy s bílým eS. Nicméně v některých použitích může díky zjednodušení loga nastat situace, kdy bude logo naopak celé rudé.

Za 127 let své historie Sparta používala několik tvarů svého S. Nový tvar vychází z S na končícím logu, aby byl přechod co nejplynulejší a rychle jste si na něj zvykli, a zároveň bylo inspirováno eSkem z prvních černých dresů.

Odhalení nového dresu je naplánováno na začátek nové sezóny.

V prvotní fázi jsme skutečně přemýšleli mimo jiné o návratu k jitřence v logu. Nakonec ale zvítězila varianta, kterou jsme vám představili.

Černé byly první dresy našeho klubu, právě k nim barva v logu odkazuje.

Změna loga v případě Juventusu byla výrazně radikálnější. Po pár letech už ale stejně nenajdete mnoho lidí, kteří by se nad novým vizuálním stylem italského klubu pozastavovali.

Budeme rádi, pokud dáte novému vizuálnímu stylu čas. Je nám jasné, že každá změna přináší příznivce i odpůrce. Naší snahou ale je, aby měl každý fanoušek maximum možných informací a odpovědí. Proto vznikl tento web, kde najdete snad vše, co k posouzení výsledku změny potřebujete. Zkuste se prosím znovu podívat na představovací video a také na sekci s důvody změny. Naší ambicí je Spartu stále posouvat na vyšší úroveň a věříme, že tento krok tomu pomůže.

Současného loga se nezříkáme, vždyť symbolizovalo Spartu 27 let! Naopak, nové logo z něj v mnoha směrech vychází.

Nic se nemění! Můžeš být dál hrdý na to, že máš na těle vytetovaný symbol, který ke Spartě patřil téměř třicet let. Staré logo bude navždy součástí naší historie, historie klubu, který miluješ!

merch

Ano, do vyprodání zásob budeme prodávat zboží se starým logem.

S novou identitou se ve fanshopu setkáte už v průběhu jara. A máte se na co těšit!